Over twee weken al bijna in Grabouw... - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Eline Vink - WaarBenJij.nu Over twee weken al bijna in Grabouw... - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Eline Vink - WaarBenJij.nu

Over twee weken al bijna in Grabouw...

Door: Eline Vink

Blijf op de hoogte en volg Eline

26 Januari 2015 | Nederland, Maastricht

Lieve vrienden,

Zoals de meeste wel weten ga ik 8 februari voor 6 maanden naar Zuid-Afrika! Ik ga hier 5 maanden stage lopen en een (dikke) maand reizen.
Over twee weken is het al zo ver, dan heb ik over enkele uurtjes al het Zuid-Afrikaanse zonnetje gevoeld. Als het goed is ben ik dan al lang weg uit Düsseldorf en Londen en kom ik dan bijna in Johannesburg aan en vlieg ik van daaruit door naar Kaapstad.
Ik verheug me er enorm op, maar kijk best wel op tegen het afscheid en het gevoel van mensen zo lang moeten missen. Maar ik ben positief en als ik iemand wil spreken of zien kan ik Skypen en er is gelukkig in vergelijking met Australië, geen tijdsverschil! Superhandig dus.
De cultuurshock zal echter wel een stuk groter zijn dan bij mijn vorige reis.
Wat verheug ik me erop de kinderen daar te kunnen zien, spreken en hopelijk ook helpen. Voor de mensen die nog niet weten wat mijn stage daar inhoud:
Ik ga stagelopen als pedagogiek-studente bij het Theewaterskloof-project. Dit is een groot hulpverleningsproject in Zuid-Afrika, waarbij ik bij een subproject ga werken: Child Welfare. Wat mijn taken precies gaan inhouden wordt daar pas duidelijk, maar ik ga in ieder geval met kinderen werken.
Ik kom te werken bij kinderdagverblijf/crèche Kabouterland, kinderdagverblijf/crèche Eluxolweni en basisschool de Dennengeur. Ik heb hieronder een kleine samenvatting geschreven over de projecten:

Kabouterland:
Kabouterland is een crèche met drie klassen. Een klas voor kinderen in de leeftijd 3 tot 4, een klasse met kinderen in de leeftijd van 5 jaar oud en een klas voor kinderen die 6 jaar oud zijn. Buiten de crèche hebben de kinderen een groot gebied waar zij kunnen spelen. De crèche is gelegen in Melrose, alle kinderen wonen in dat gebied. Ze komen naar school met de bus. De crèche is open van 08.00 tot 14.00 uur. Het is een crèche die is ontwikkeld door sociale voorzieningen, waardoor het een zeer goedkope crèche is.

Eluxolweni:
In 2006 wilde men een nieuwe crèche bouwen in het gebied Melrose. Er was alleen een dagcentrum en een crèche bij iemand thuis. Het was geen goede omgeving voor de kinderen.
Ze zochten sponsors en in 2010 was de crèche Eluxolweni eindelijk klaar om zijn deuren te openen.
De crèche heeft 4 klaslokalen en 1 babykamer. De crèche heeft plaats voor 128 kinderen.

Dennegeur:
Dennegeur primary school is een basisschool voor de kinderen van de landbouwers in Grabouw. De ouders van de kinderen wonen en werken op de boerderijen in dit gebied. Er zijn veel kinderen met leermoeilijkheden.

Ten slotte wil ik, zoals ik dat op facebook al heb gedaan, toch nog het volgende bericht delen:

Om voor de plaatselijke bevolking speelgoed/spelmateriaal te kunnen kopen zodat ik met deze kinderen educatief kan spelen, heb ik zelf een kleine bijdrage gespaard.
Speelgoed vanuit Nederland meenemen is lastiger en als ik het in Zuid-Afrika ga kopen dan verdienen de kleine zelfstandigen daar ook nog wat mee.

Wil jij een steentje/eurootje bijdrage voor de kinderen in Grabouw?
Ik zorg er persoonlijk voor dat alle euro's goed besteed worden voor de meest behoeftige kinderen in Grabouw. Een financiële bijdrage, groot of klein, zou van harte welkom zijn.
Je mag je bijdrage cash komen doneren bij mijn ouders thuis in een speciaal hiervoor gemaakte doneerdoos, een bijdrage persoonlijk aan mij geven of geld overmaken (stuur me dan een privé bericht). Liefst voor 7 februari.
Aan alle kleine en grote gevers zal ik een foto of bericht sturen met wat ik van het geld heb gekocht.

Dit was mijn laatste bericht vanuit Nederland...

Liefs van Eline


  • 26 Januari 2015 - 14:33

    Mamma Marjon:

    Heej Sjattie,

    Weet je....alles sal reg kom
    En ja ,we gaan elkaar zeker missen maar gelukkig is er skype en heb je daar veel afleiding door je werk en alle mooie dingen van het Afrikaanse land.
    De doneerbox staat nog 2 weekjes bij ons in huis en ik weet dat er ook al enkele vrienden/familie een mooi bedragje voor het speelgoed hebben overgemaakt....Fantastisch toch.
    Heel veel succes met je werk daar en ga vooral genieten in dat mooie fantastische kleurrijke land.
    Voor je 't weet mag je ons van het vliegveld ophalen.

    x mama

  • 26 Januari 2015 - 14:53

    Dominique:

    Hey Eline,

    Geniet, geniet en nog eens geniet!

    Heel leuk en mooi omschreven, zoals als je dat altijd kan.
    Ik ga je missen, maar we kunnen lekker skypen en mailen.

    Heel veel plezier en succes in Grabouw.

    Ek het jou lief,
    X Dominique

  • 26 Januari 2015 - 15:34

    Marjam:

    Zekerrr wil ik je volgen op dit nieuw avontuur.
    Xxx

  • 26 Januari 2015 - 17:15

    Wilma:

    Veel succes en geniet ze.
    Je zult er echt veel leren vooral de andere cultuur.
    En wat leuk met die kleine kindjes.
    Verder goede reis gewenst.
    Wilma

  • 26 Januari 2015 - 22:13

    Ireen:

    Lieve Eline,

    Wat ben jij toch een schat ! En zo gedreven om ginder met die kinderen te gaan werken. Het zal jouw leven ook weer zoveel rijker maken.

    Ik wens je heel veel geluk en ben heel benieuwd naar je verhalen !

    Liefs en kusjes,
    Ireen.

  • 26 Januari 2015 - 23:28

    Kirstin :

    lieve Eline.

    Heel veel plezier,leerevaringen,mooie momenten,
    vriendschappen en geluk gewenst met je stage in Zuid Afrika.
    Geniet ervan.

    Heel veel liefs van ons x

  • 27 Januari 2015 - 10:41

    Jackelien:

    Lieeef nichtje,

    Wat mooi om te lezen wat je allemaal te wachten staat, heel gaaf.
    Van mijn opleiding (SPH) zul je misschien ook een aantal studenten tegenkomen, die dwarrelen er ook een aantal rond.
    Ik wens je HEEEL veel plezier, maak lekker veel foto's voor mooie herinneringen.
    Ik lees het wel weer :)

    Liefs Jackelien

  • 08 Februari 2015 - 23:09

    Guido:

    xxxxxliefs en enjoy your first day.....

  • 20 Februari 2015 - 11:50

    Agnes:

    Hallo Eline,

    Jij begint al aan het weekend, heerlijk toch.
    Bedankt voor de leuke foto's die jij ge-appt hebt.
    Juul en ik volgen jou op de voet.
    Geniet ervan en tot de volgende keer op Skype

    Geniet Juul en Agnes

  • 06 Maart 2015 - 19:38

    Oma Bella:

    Heel veel liefs van oma Bella. XXX

  • 06 Maart 2015 - 19:40

    Oma:

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 21900

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 07 Augustus 2015

Theewaterkloof Zuid-Afrika

06 Maart 2012 - 27 April 2012

Australië 2012

Landen bezocht: