Eerste daagjes in Grabouw - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Eline Vink - WaarBenJij.nu Eerste daagjes in Grabouw - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Eline Vink - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes in Grabouw

Door: Eline Vink

Blijf op de hoogte en volg Eline

12 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Lieve vrienden,

Hier is ek dan. Een kinderdroom die eindelijk in vervulling gaat: naar Afrika. Toen ik klein was wist ik nog niet dat het zo groot was, ik ben nu dus maar naar Zuid-Afrika gegaan.
Aan het afscheid ga ik niet te veel woorden wijden, dat was namelijk om het licht uit te drukken: kut.

Na 21 uur kwam ik zwetend en doodop aan in Kaapstad. Daar heb ik direct een korte broek en open schoenen aangedaan, want het was best wel: heet.
Toen we met z’n tienen aankwamen stonden de belangrijkste mensen die over het Theewaterskloofproject gaan, al op ons te wachten. Wat een schatjes allemaal hier!
Eerst zijn we naar een groot winkelcentrum gegaan om beddengoed en alvast wat boodschapjes te halen.
Op de weg naar mijn nieuwe thuis ben ik iets tegengekomen dat veel van jullie helaas ook in Nederland wel kennen: file. Er waren onderweg veel krottenwijken en er liepen mensen over de straat en langs de weg. Kinderen die de snelweg overrennen, bizar…
Er was al direct veel armoede te zien. Nadat we aan de andere kant van een berg waren, verscheen er al vrij snel een bordje met Grabouw. Een beetje krom om te weten te komen hoe luxe ik nu leef in verhouding tot de meesten hier in de buurt. Dik groot huis met z’n drieën. Lisa en Miriam lagen al thuis op me te wachten (slapend). Mooie keuken, grote kamer met 2 banken en een chillstoel, 3 slaapkamers, en 2 badkamers met 2 baden… Na de kamers te hebben verdeeld heb ik hem ingericht.
Genoeg over dag 1.

Dag 2 zijn we naar de UWC, the University of Western Cape gegaan in Kaapstad, we kregen een rondleiding en ‘lunch’. Die was niet te zuinig! Rijst, vlees, pompoen (iets wat ik daarna vaker heb gehad, jammie dat ga ik vaker doen!), salade. En als toetje een dik grote brownie.
Dus heb maar even een voorraadje gelegd.
Daarna zijn we de auto’s gaan halen. In Zuid-Afrika rijden ze links, voor degene die dat niet weten.
Over een maandje ga ik ook rijden… Nu even afkijken bij de chauffeurs deze maand. We delen een auto met z’n vieren, das baie prima. Hier betaald men trouwens met Rand. 13 rand is ongeveer 1 euro.
Gisteren zijn we naar de Elgin Learning Foundation gegaan, wat het precies is moet ik nog maar even uitzoeken. We hebben een kennismakingsspelletje gedaan, kregen uitleg over het Tweewaterskloofproject en over trips.
Die avond hadden we een verjaardagsfeestje van een van de Grabouwers. Lekker malibu cola gedronken en dat hebben we geweten. We dachten dat het wel leuk zou zijn met z’n drieen in mijn bed te gaan slapen, helaas kwam Lisa tot de ontdekking dat er ook nog een banaan aanwezig was die mijn dekbed besmeurde en de muur en kast, dus verhuisden we naar Miriam haar kamer. Eerst nog even geprobeerd te planken met drie op elkaar, maar dat was ook niet zo’n strak plan.

Vandaag begon de dag dus wat brakjes en sloom. Het is niet zo handig dat we alle 3 nogal laat zijn vaak, maar we passen ons zo wel al snel aan.
We zijn naar het district six museum geweest in Kaapstad, over de gevolgen van de apartheid.
Verder op een leuk marktje rondgelopen, daar wat lekkers gegeten, naar enkele van de vele muzikanten die rondlopen in Kaapstad geluisterd en gekeken en toen naar Mountain View gegaan, waar we uitzicht hadden op de tafelberg, keimooi!
Later nog naar een winkelcentrum geweest dat aan de zee lag.
Ik had die ochtend de was gedaan en toen we thuis kwamen was alles opgehangen, deels opgevouwen en afgewassen. Naast ons wonen de eigenaren van de huizen, blijkbaar dat de vrouw dat gedaan, keilief!

Morgen gaan we een weekendje op kamp en het schijnt heftig te worden, dus ik ben benieuwd wat voor heftig dat dan wel niet mag zijn.

Dat was het weer voorlopig, ik ga pitten!

Liefs van Eline

  • 12 Februari 2015 - 23:17

    Dominique :

    Hi Eli,

    Mooie maar ook heftige indrukken.
    Kijk maar goed hoe je privé chauffeurs het voordoen dan komt het helemaal goed.

    En dat je van een feessie hield wisten we toch al ;).

    Ben héél erg trots op jou en kan niet wachten op volgende verslag.

    Slaap lekker alvast en tot op Skype/whatsapp!

    Xx

  • 12 Februari 2015 - 23:58

    Nazanin:

    Wat leuk om te horen wat je al allemaal hebt meegemaakt!
    Zo te horen heb je een goede plek uitgekozen.
    Geniet ervan!

    Ben benieuwd naar je volgende verslag!

    Liefs,

    Nazanin

  • 13 Februari 2015 - 07:02

    Mamma Marjon:

    Heej Sjatteke,

    Tjee zeg,wat 'n indrukken al na 3 dagen daaro in Zuid Afrika.
    Lijkt me doodeng al die mensen/kinderen die allemaal voor je auto de weg overrennen.
    En "planken"ik had er nog nooit van gehoord maar zie het helemaal voor me,drie gekke meiden
    bij elkaar dat is zeker.
    En dat eten daaro dat zal je idd wel bevallen,gelukkig ben je een alleseter en durfal wat 't onbekende betreft dus dat zal nog wel voor jammiemomenten zorgen.
    En wat ben ik blij dat er skype bestaat want nu ben je toch niet zover weg als dat 't in werkelijkheid is.
    Maar laten we afspreken dat je GEEN onderonsgekke foto's op facebook zet....heb je dat goed gehoord?

    Lieverd,je kamp gaat vandaag beginnen en in het weekend vertoeven jullie in Kaapstad,ik zou zeggen
    amezeer dich en laot gaon laot gaon ,geneet van ut laeve de laefs toch maar ëine kiër.

    Sjatteke,ik hald van dich

    ein kôsmëulke van Mama X

  • 13 Februari 2015 - 09:23

    Wilma:

    Fijn om te horen dat je reis er heen goed is verlopen en goed bent aangekomen.
    Leuk om je verslag te lezen.
    geniet,groetjes Wilma.

  • 13 Februari 2015 - 09:28

    Merian Houben:

    Hoi lieve Eline,

    Fijn om je update te lezen, wat een ervaringen al in 3 dagen. Ben wel stikjaloers op je, Zuid-Afrika staat ook nog op mijn verlanglijstje... :) Ik wens je een bijzonder mooi kamp toe en ik kan niet wachten op je mooie verhalen.

    Leefs vaan mich en de mannen... xxxx

  • 13 Februari 2015 - 10:45

    Truus Valckx:

    Hey lieverd, jeetje dat zijn al heel veel indrukken voor de eerste dagen, en ben ervan overtuigd dat er nog veel meer bijkomen. Fijn te horen dat jullie drietjes het goed met elkaar kunnen vinden, want neem aan dat jullie elkaar nodig hebben. Voor wat betreft het eten en drinken daar moet voor zo'n gezellige alleseter voor jou toch geen probleem worden. Hoop dat je een geweldig gezellig kamp hebt dit weekend. Geniet van alle mooie, kleine en grote indrukwekkende momenten die op je pad komen. Liefs♡♡♡♡ dikke kus and....HAPPY VALENTINE ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
    Truus

  • 13 Februari 2015 - 14:01

    Andrea Mulder:

    Super je te volgen zo.
    Heel veel Genietse enzo.
    Xx Andrea

  • 13 Februari 2015 - 14:29

    Annemiek Geerdink:

    Leuk verslag, fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Lijkt het toch een beetje of we er zelf bij zijn. Goed te horen dat het goed met je gaat. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 21889

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 07 Augustus 2015

Theewaterkloof Zuid-Afrika

06 Maart 2012 - 27 April 2012

Australië 2012

Landen bezocht: