Hitte, sushi & stekelvarkens. Alles kan in Afrika! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Eline Vink - WaarBenJij.nu Hitte, sushi & stekelvarkens. Alles kan in Afrika! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Eline Vink - WaarBenJij.nu

Hitte, sushi & stekelvarkens. Alles kan in Afrika!

Door: Eline Vink

Blijf op de hoogte en volg Eline

20 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Lieve vrienden,

Ik heb begrepen van het thuisfront dat het maar weer eens tijd was voor een nieuwe blog. Ondanks dat ik het ontzettend druk heb met niks doen en slapen s ’middags ben ik toch even voor jullie gaan zitten.

Ik zit hier alweer 1,5 maand en ik kan zeggen dat het me prima bevalt.
Maandag tot en met donderdag loop ik hier dus stage bij de verschillende projecten die ik in mijn vorige blog had genoemd. Op de crèches ben ik er mee bezig alle kinderen individueel te zien en te kijken hoe het gaat met hun motoriek, hoe het gaat op cognitief en sociaal-emotioneel niveau.
De kinderen hier kennen weinig grenzen en luisteren niet goed naar mij, wel naar de leraren maar die schreeuwen op de kinderen dus dat is naar mijn mening ook niet de beste manier.
Afgelopen week hebben we een bijeenkomst Parenting Skills gehad op dinsdagavond in een van de vele Townships. Dit is voor ouders waarvan de kinderen uit huis zijn geplaatst. Als de ouders 10 bijeenkomsten bijwonen krijgen ze hun kinderen terug. Toch lijken ze niet gemotiveerd genoeg om naar Child Welfare te komen dus komen wij nu naar hen toe. We gingen eerst bidden voor die kinderen en toen de verhalen van de moeder horen. Er was een moeder en 2 pleegmoeders. De moeder heeft moeten huilen bij haar verhaal, dat was best aandoenlijk.

Toen ik net hier was, was er een paar straten verder een bankoverval door 12 mensen, waarbij een aantal doden zijn gevallen. De criminaliteit hier is hoog en het feit dat in Grabouw 80% werkloos is helpt daar ook niet echt bij. Mensen springen voor auto’s zodat je stopt en ze vervolgens met een groepje je auto leeghalen. Toen we pas terugreden vanuit Kaapstad waren er om de zoveel meter ongelukken gebeurt en de lijken dekken ze hier ook niet echt af. Ik moet daarbij wel zeggen dat dit het weekend was waarop de mensen hier hun geld kregen. De Afrikaanse supermarkt was die dag nog nooit zo druk en het was gevaarlijker op straat doordat de mannen hun geld meteen wegzopen.
Als ik al die verhalen hier hoor mis ik de vrijheid wel die ik in Australië had. Ik wil gewoon mijn eigen ding kunnen doen, maar het is hier niet aan te raden in je eentje over straat te lopen, al helemaal niet s ’avonds.
Dinsdag 4 maart was Kaapstad trouwens de warmste stad van de wereld met 42 graden. Die dag ben ik dan ook vooral binnen geweest, later op de middag zijn we richting het strand in Strand (plaatsje 20 minuten van Grabouw) gegaan.

Een van de weekenden in februari hebben we een tour gedaan waarbij we naar Boulders Beach pinguïns hebben gezien, naar Kaap die Goeie Hoop en Cape View zijn geweest. Tijdens de lunch hebben een aantal bavianen ons eten gestolen. Na die dag zijn we uitgegaan in Kaapstad bij de Dubliner.
Die zondag hebben we uitgebrakt bij een zwembad dat naast het strand lag. Daar alvast geoefend voor de bungeejump die ik in juli wil gaan doen van 216 meter, deze keer met een sprong van 5 meter.
Het weekend daarna met een groep naar KDay Festival geweest in een rugby stadion. Kday is trouwens een festival van de radio KFM. Heerlijk sfeertje. Ze liggen hier wel wat achter met de muziek, maar de muziek wordt zo bewerkt dat je lekker met je billen kunt schudden.
Die zondag hebben we een erg lekkere en gezellige winetasting gehad!
De vrijdag daarna naar Stellenbosch (studentenstad in de buurt van Kaapstad) gegaan en daar eindelijk weer sushi gegeten. Nog geen €10 voor 4 uur onbeperkt sushi eten, ik dacht even dat ik iedere dag ging komen… En de cocktails waren nog geen €2. Voor ongeveer €13 veel sushi en twee lekkere cocktails gehad. Mijn avond kon niet meer stuk.
In een weekend in maart zijn we gaan sandboarden. Dat was heel gaaf! Het leek erg op surfen en snowboarden en aangezien ik dat allebei al veel te lang niet meer heb gedaan kon mijn dag niet meer stuk. (Ik ga zondag trouwens eindelijk weer surfen! Echt zin in!) Toen we terugkwamen bleek dat twee auto’s de lampen nog aan hadden staan en ze niet meer starten. Een uur (met veel geduw wat niks opleverde) later hebben een paar jongens ons uiteindelijk geholpen met hun startkabels.
Na weer een avondje in de Dubliner weer kort in het hostel geslapen. De dag erna weer uitgebrakt bij het zwembad en mijn mentale voorbereiding op de bungeejump weer gedaan op de duikplank.
Afgelopen weekend zijn we zaterdag naar Holi One Colour Festival gegaan. Helaas moest ik daarvoor gaan shoppen voor een wit shirtje, wat uiteindelijk natuurlijk weer meer werd dan alleen dat.
Na de geslaagde avond waren we allemaal mooi in allerlei kleurtjes.
Woensdagavond zijn we naar de andere groep van de HAN die hier zit in Genadendal gereden. Dit was trouwens de eerste week dat ik ook reed. En ik was de bob. Op de terugweg heb ik de schrik van mijn leven gehad. Ineens stond er een stekelvarken van ongeveer een meter met zijn stekels vol omhoog van de schrik. Ik kon hem niet meer ontwijken, heb een beetje geremd maar zou ons in gevaar brengen als ik dat te hard deed, ook omdat er een auto achter me reed. Het arme beestje had nadat ik hem aanreed geen stekels meer en gelukkig heeft iemand hem snel uit zijn lijden verlost. Die avond ben ik nog een tijd in shock geweest en heb me erg naar gevoeld, want ik ben gek op dieren.
Zoals bijna elke donderdagavond zijn we gisteren weer naar de Bear & Barrel geweest, een kroegje in Grabouw.
Morgen gaan we de Tafelberg beklimmen!

Liefs van Eline

  • 20 Maart 2015 - 20:08

    Wilma:

    Fijn dat alles goed is dat het je bevalt geniet ervan de tijd gaat snel.
    Groetjes uit Venlo.

  • 20 Maart 2015 - 21:05

    Amy:

    Hele leuke verhalen lieve Eline!! Geniet ervan en snel weer Skypen

  • 20 Maart 2015 - 21:50

    Guido:

    Tjonge jonge..wat een avonturen eh wat een verrijking.....gaaf wat jij doet! maaaaar 216 meter"...........neeeeeeeeeeeeee!!

    hugs kisses van mij Geebs Tess en Chiel...die spelen nu Ps4...xxx

  • 20 Maart 2015 - 23:19

    Mamma Marjon:

    Lieve Sjattie,
    Ooooh ja ,die cultuur/opvoeding en omgang zal daar best wel anders zijn.
    En die kinderen werden natuurlijk door hun ouders ook altijd schreeuwend tot de orde geroepen,dat zijn ze gewend ,voor mij zou dat niks zijn,'t werkt hier ook niet,schreeuwen is een vorm van onmacht.
    Hopelijk gaan die parent skills toch werken ,doe je wel voorzichtig daar in die townships.
    En Neeeeeeeeeeeeeeeee pleace......waarom bungyjumpen.....ik wil t ECHT niet weten hoor als jij dat gaat doen....ik besterf 't.
    En ja ,Australië was toch zeker een stuk veiliger maar daar was je dan ook vaak alleen op stap,stoere dochter van me.
    Nog 36 nachtjes slapen en dan komen wij naar jou toe,verheug me er zo op.
    Gaan we samen mooie en zinvolle dingen uitzoeken voor de kindjes van de townships van het gesponsorde geld.
    Lieverd,pas goed op jezelf en geniet....LOVE you xxxjes van mama

  • 21 Maart 2015 - 09:49

    Kirstin :

    woawww wat een ervaringen allemaal.
    blijf genieten.

  • 21 Maart 2015 - 11:25

    Dominique :

    Hey Liefje,

    Geniet maar lekker van deze mooie maar ook leerzame periode in je leven.

    Vind het zo leuk weer om je verhaal te lezen.

    Ik denk dat de kinderen nog heel veel zullen opsteken van je.

    Kan niet wachten tot ik kom en we eindelijk gaan bungeejumpen en shark diven hihi.

    Lieve schat fijn weekend.
    <3



  • 22 Maart 2015 - 07:27

    Antoinette Van Wissem:

    lieverd geniet gewoon van de andere dingen maar blijf vooral alert en over jouw schouders kijken maar vooral geniet want als jij weer terug bent in Europa heb jij afkick verscijnselen naar Afrika Maar jij doet het super Dikke kus Netty

  • 22 Maart 2015 - 16:55

    Jackelien:

    Pfoeee zo zeg!! Wat een activiteit daar aan de andere kant van de wereld, jij bent goed bezig! Liefs van mij xx Jackelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 21888

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 07 Augustus 2015

Theewaterkloof Zuid-Afrika

06 Maart 2012 - 27 April 2012

Australië 2012

Landen bezocht: